Når motorveje og tog skal forhandles politisk i en kommende plan for infrastrukturen, kan højere perroner – måske – også komme på dagsordenen, så kørestole kan køre uhindret ind på toget fra perronen.
Det kan de ikke i dag i Brønderslev og mange andre steder i landet. Her er perronen for lav til, at en kørestol eller dårligt gående kan komme op i toget uden hjælp.
I stedet kan de kontakte Handicapservice i DSB. De beder så Røde Kors om at sende frivillige, der hjælper passageren med den lift, som findes på stationen i Brønderslev.
Liften kræver hjælp. Passagererne skal bare bede om hjælpen 12 timer inden togafgang, altså et halvt døgn forud.
De frivillige fra Røde Kors holder dog fri juleaften og nytårsaften, fortæller lokalformand Knud Jørgensen, som koordinerer arbejdet for de seks-syv frivillige i Brønderslev.
På fridagene bliver der sendt en taxa fra for eksempel Aalborg, så chaufføren kan hjælpe togpassageren ned fra toget. Der bliver ikke sendt en taxa med passageren fra Aalborg til Brønderslev, så passageren blev helt fri for togtur og høje trin.
Det koster noget med taxa. Men det koster også noget, når de frivillige rykker ud. De giver bare pengene videre til Røde Kors.
“Vi får som taxaen, en pæn betaling,” fortæller Knud Jørgensen.
“Vi får gode penge til Røde Kors”, siger han uden at afsløre hvor meget.
Ny perron om 30 år
Det nordjyske folketingsmedlem Karsten Lauritzen (V) har påpeget, at det med de nuværende budgetter kan komme til at tage 30 år, før perronen på Brønderslev Station kommer i niveau med toget. Han undrer sig over, hvor der ikke bygges en midlertidig rampe af træ.
De 30 år er regnet ud af den lokale borgerforening Borger9700 efter en liste, som foreningen så hos transportminister Benny Engelbrecht (S). Han havde mødt foreningens sekretær Holger Hansen i et tog, hvor ministeren solgte kaffe fra en rygsæk.
På listen står Brønderslev Station som nummer 69 af over 115 stationer, som trænger til et løft, fortæller Holger Hansen. Ministeren fortalte også, at perronproblemet er det samme i hans hjemby i Sønderjylland.
Køb abonnement på Nordtinget her
I Borger9700 i Brønderslev kalder formanden Jens Tofting situationen med den gamle, lave perron for “helt gak”. Han frygter, at nogen en dag falder ned mellem tog og perron og kommer til skade.
“Vi har fået at vide, at vi skal leve med det,” siger han og fortæller om omfattende bureaukrati.
“Banedanmark er helt vildt tunge,” mener han.
Højdeforskellen i Brønderslev har allerede medført fald, påpeger borgerforeningen og flere andre foreninger i et åbent brev til Benny Engelbrecht. Stationen benyttes af patienter, der skal til behandling på Neuroenhed Nord i Brønderslev
“Vi har et eksempel på en borger, der mister taget og koordinationen, og ender sammenrullet på perronen med skrammer over det hele,” står der i brevet.
Hos Ældresagen i Brønderslev har lokalformand Jørn Bertelsen lagt mærke til, at der er bygget ramper af træ på andre stationer med niveau-forskelle. Han giver også indtryk af, at det åbenbart er meget svært at løse denne sag i Brønderslev.
“Alle kan se problemet, men ingen gør noget,” siger han.
Brønderslev Station hører imidlertid til en af de bedre for handicappede, fordi den har en lift. Andre stationer har ikke nogen lift. Herfra må passagererne først køres i taxa til en station med lift, hvorfra de så kan blive løftet på toget.
Kort varsel: 12 timer
Transportminister Benny Engelbrecht (S) påpeger i et svar til Karsten Lauritzen (V), at kravet om kun 12 timers varsling af behov for hjælp er langt bedre end de 48 timer, som EU stiller sig tilfreds med.
Passagererne, som skal have hjælp, skal i øvtigt huske at møde frem på stationen et kvarter før togafgang.
Nordtinget spurgte onsdag formiddag Banedanmark, hvorfor der ikke bygges en midlertidig rampe af træ på Brønderslev station. Onsdag klokken 18 var der endnu ikke noget svar.
Af Esben Agerlin Olsen