Facebook først, da Kollerup skulle have en god nyhed ud

Regeringen er meget kritisk over for tech-giganters platforme som Facebook og deres rolle i nyhedsformidlingen.

Simon Kollerup (S), erhvervsminister.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) valgte imidlertid at være hurtigt ude med en god nyhed på sin Facebook-profil som folketingspolitiker – ikke som minister – fredag 28. januar klokken 13.

Samtidig efterlader han i et svar til Folketinget et indtryk af, at erhvervslivet og store medier blev orienteret samtidig med Facebook-vennerne.

En række store medier citerede imidlertid nyheden fra netop Facebook, kun 12 minutter efter at den nordjyske minister havde lagt den her.

Nyheden var, at værtshuse, barer og restauranter allerede mandagen efter – 31. januar – om aftenen kunne tyvstarte genåbningen efter corona-restriktionerne, da virussen ikke længere ville være samfundskritisk efter midnat den aften.



Fadøl måtte samme mandag aften flyde videre fra hanerne klokken 22, selv om det samfundskritiske ved virussen først forsvandt to timer senere, når datoen skiftede til 1. februar.

En times lukning undgået

Hvis ikke regeringen havde bøjet reglerne, skulle værtshusene den mandag aften lukke for udskænkning klokken 22 og lukke gæsterne ud klokken 23 – for så at kunne lukke dem ind igen ved midnat, når det blev tirsdag og genåbning.

Erhvervsminister Simon Kollerup ville forhindre, hvad han på Facebook kaldte et “dumt benspænd” med lukning i en time.

“Det bliver simpelthen for firkantet og virkelighedsfjernt. Derfor har vi i regeringen besluttet at gøre det nemmere for erhvervslivet på mandag,” skrev han.

Ritzau fangede omgående nyheden fra Facebook. Og altså 12 minutter minutter senere lå Ritzau-nyheden på nyhedssider hos flere medier. De bragte artiklen, hvor nyhedsbureauet henviste til Facebook som kilde.

Beslutningen om at undgå lukning af barer i en enkelt time den aften er der såvidt vides i ingen, der har klaget over.

Hvorfor Facebook først ?

Derimod er der undren over, at nyheden tilsyneladende først kom på Facebook og på en side, som Simon Kollerup altså driver som folketingsmedlem for Socialdemokratiet og ikke som minister.

Uden at kalde det selvpromovering har Alex Vanopslagh, leder af Liberal Alliance, stillet ministeren spørgsmål om, hvorvidt det var rimeligt, at de erhvervsdrivende med barer og restauranter skulle læse nyheden på Facebook.

Simon Kollerup svarer, at der jo var en meget kort frist. Det var fredag eftermiddag. Ændringen af reglerne var om mandagen efter weekenden. De sædvanlige frister kunne ikke overholdes på virk.dk og offentlighedsportalen.

Ministeriet skrev faktisk fredag 28. januar til sine sektorpartnerskaber for restauranter, caféer og hoteller, forklarer ministeren, som dog ikke sætter tid på hvornår, det skete den fredag.

“Erhvervsministeriets presseafdeling orienterede samtidig alle de større mediehuse med henblik på at skabe størst mulig omtale af udvidelsesmuligheden. Nyheden blev efterfølgende bragt i DR, TV2, Ritzau og Berlingske,” skriver Simon Kollerup.

Han nævner heller ikke her tidspunktet for orienteringen af mediehusene.

Det kunne give indtryk af, at de store mediehuse brugte nyheden direkte fra ministeriet. Det gjorde de ikke. Ritzau, Berlingske, BT, DR og TV2, nævner alle Facebook som kilde.

Det undlader ministeren at oplyse til Alex Vanopslagh. Simon Kollerup efterlader et andet indtryk og skriver:

Sideløbende hermed lavede jeg et opslag på mine sociale medier om nyheden. Formålet med opslaget var alene at skabe yderligere kendskab til udvidelsen,” skriver ministeren.

Af Esben Agerlin Olsen