(Foto fra Folketingets tv)
Hvis du vil følge med i, hvad myndighederne melder ud, så bliver du tvunget til at abonnere på ministres private profiler på Facebook og Twitter.
Det mener Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen. Han peger på, at erhvervsminister Simon Kollerup (S) foretrak sin private Facebook-konto som folketingsmedlem til den første brede udmelding om, at barer kunne tyvstarte genåbningen efter corona.
Nyhedsbureauet Ritzau var ganske vist informeret forud. Det var dog med besked om, at nyheden først skulle ud, EFTER at ministeren havde skrevet den på Facebook, og altså på hans private konto som socialdemokratisk folketingsmedlem.
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) bruger sin Twitterkonto til at fortælle om kontakttal.
Torsten Schack Pedersen mistænker regeringsmedlemmerne for slet skjulte forsøg på at få flere følgere.
“Er det virkeligt det, der er regeringens kommunikationsstrategi i en corona-tid – at få flere følgere på Twitter og Facebook. Det er godt nok usmageligt,” siger Venstres erhvervsordfører.
Da erhvervsminister Simon Kollerup (S) foretrak sin private Facebook-profil som folketingsmedlem FØR andre medier, var det for at fortælle den brede offentlighed om, at barer igen måtte holde åbent efter klokken 23, allerede aftenen forud for den fulde genåbning 1. februar.
Den gode nyhed nåede altså først ud til følgere af Simon Kollerups private Facebookprofil, bortset fra brancheorganisationer og ordførere fra andre partier, som var underrettet lidt før.
“Særlige oplysninger af den her karakter har alle krav på at få adgang til,” siger Torsten Schack Pedersen.
Han foretrækker pressemeddelelser fra et ministerium.
“De fleste har under corona holdt øje med ministeriers pressemeddelelser om restriktioner. Så er det jo lidt mærkeligt, at det er ministerens private Facebook-profil, man skal holde øje med for at være sikker på, om man skal smide kunderne ud af butikken klokken 23 og så åbne igen klokken 24 eller ej,” siger Venstre-ordføreren.
Torsdag i sidste uge forklarede erhvervsminister Simon Kollerup i et samråd, at medierne via nyhedsbureauet Ritzau blev orienteret, FØR ministeren lagde den gode nyhed ud på sin private Facebook-profil.
Det var strengt taget korrekt, fik Nordtinget bekræftet af Ritzau-journalisten, som fik orienteringen inden Facebook-opslaget. Med til historien hører som nævnt, at det blev aftalt, at Ritzau IKKE skulle skrive om nyheden, INDEN ministeren havde den på Facebook.
Herfra kunne Ritzau så citere, da nyheden var ude. En stribe andre medier fulgte efter og citerede også fra ministerens privat Facebookkonto.
Ministeriets presseafdeling har bekræftet over for Nordtinget, at nyheden til Ritzau var med en klausul – altså en betingelse om, hvornår nyheden måtte sendes ud 28. januar.
“Erhvervsministeriet oplyser, at der var en klausulering på nyheden. Dette er normal praksis. Erhvervsministeriet kan oplyse, at erhvervsordførerne blev informeret om ændringen inden offentliggørelse af nyheden,” skriver ministeriet.
Erhvervsministeren forklarede på samrådet i sidste uge, at der var tale om en kombinations-strategi, hvor både Facebook og medier blev brugt for at komme bredt ud i en fart og på en fredag.
Af Esben Agerlin Olsen