Modstanderne af en ny motorvej over Limfjorden og øen Egholm har langt fra opgivet kampen. De møder forståelse på Christiansborg hos et parti, som er med i forliget om den nye limfjordsforbindelse.
Tidligere på året fik modstanderne lidt medvind, da det kom frem, at anlægsloven ikke bliver vedtaget i år, selv om et bredt flertal af regeringen og de borgerlige partier står bag.
Lovforslaget bliver først fremlagt for Folketinget i efteråret. Udsættelsen skyldes “visse udeståender vedrørende de bagvedliggende miljøvurderinger”, meddelte Transportministeriet i marts.
Måneden forinden blev Benny Engelbrecht (S) væltet som transportminister. Tal om CO2-udledning fra store byggerier som Egholm-projektet var blevet fjernet fra materiale til partierne, som forhandlede infrastruktur.
Nu rejser den radikale transportordfører Rasmus Helveg Petersen tvivl om fornuften i hele projektet, som hans parti er med i forliget om sammen med regeringen og de borgerlige partier.
“Jeg er bange for, at Egholm-linjen ikke løser problemet med trængsel i tunnelen, og vi derfor vil blive kastet ud i yderligere investeringer senere, og at det ikke er nogen rentabel forrentning, der kommer af de penge, vi bruger på Egholm–linjen,” siger Rasmus Helveg Petersen.
Kan det være, at I ikke vil være med til Egholm-linjen alligevel ?
“Det er meget meget tænkeligt, at jeg foreslår en anden løsning i forligskredsen – til at løse det problem, vi egentlig vil løse – altså færdslen på tværs af Limfjorden.”
Hvad kunne en anden løsning være ?
“Det kunne være et ekstra tunnelrør – det kunne være noget tredje.“
Den radikale ordfører på området har stillet en stribe spørgsmål til transportminister Trine Bramsen (S). Han vil vide, om Egholm-linjen nu også løser problemet med trængsel i tunnelen under Limfjorden. Noget af den voksende trafik fra tunnelen skal jo ind til Aalborg.
“Jeg er ikke i gang med at løbe fra forliget,” siger Rasmus Helveg Petersen.
“Jeg prøver bare at sikre mig, at vi ikke gør noget dumt – at vi har alle fakta, og når vi griber til den store tegnebog og begynder at investere – at vi så også gør det rigtigt. Det er jeg faktisk ikke sikker på, at vi gør med det her. Det er derfor, jeg stiller spørgsmålene.“
Ministeren svarede tirsdag, at hun behøver mere tid at svare på de seks spørgsmål. Et af spørgsmålene er, om der ikke er behov for en ny beregning af trafikken efter den nye Landstrafikmodel VVM2021.
Inspirationen til spørgsmålene kommer fra borgergrupper, som er imod projektet, som også lokale radikale er imod.
“Jeg har stillet spørgsmålene, fordi jeg har talt med diverse borgergrupper, som interesserer sig meget for Egholm-linjen og siger, at de her spørgsmål er uafklarede. Grupperne er kritiske og mener ikke, at projektet med Egholm er godt nok.“
“Jeg har stillet spørgsmålene for at få syn for sagen og tage sagen op i forligskredsen og se, om vi gør det rigtige,” siger Rasmus Helveg Petersen.
Selv uden Radikale Venstre vil der være flertal for Egholm-linjen, hvis de øvrige partier står fast. Bag forliget om infrastruktur fra juni 2021 står den socialdemokratiske regering, Venstre, Konservative, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og altså Radikale Venstre.
De radikales nordjyske folketingsmedlem Marianne Jelved har – modsat resten af folketingsgruppen – støttet projekt Egholm. Hun stiller ikke op til næste valg. Hendes afløser som kandidat, Christian Friis Bach, sluttede sig til hendes holdning, efter nogen betænkningstid. Han henviser til, at Radikale var med i en politisk aftale fra 2014 om Egholm-linjen.
Jes Lunde, som er radikal rådmand i Aalborg, er imod Egholm-projektet.
Byggeriet skal efter planen gå i gang i 2025 og koste 7 milliarder kroner.
Af Esben Agerlin Olsen