Tre fluer med ét smæk. Du kan spare pænt med penge, skåne klimaet og ramme den russiske olieeksport i bonus ved at lette foden på speederen.
Som med alt andet er der en pris. Den er at komme lidt senere frem.
Vejdirektoratet har regnet på, hvor meget brændstof, der spares ved at sænke farten på motorvejen.
Hvis hastigheden sættes ned til 100 kilometer i timen på motorvejene, vil det samlede forbrug af olie i Danmark blive sænket med 1,5 procent i 2023.
Udledningen af drivhusgassen CO2 vil blive reduceret med 0,8 procent.
Udregningen står i et svar fra transportminister Trine Bramsen (S) til den radikale Rasmus Helveg Petersen.
Han er klar til at sætte hastigheden ned til 100 kilometer i timen på motorvejene, hvor man i dag må køre mellem 110 og 130 kilometer i timen.
“Det vil være godt for den enkeltes pengepung. Det vil også være godt for benzinpriserne. De er jo så høje, fordi der er et forkert forhold mellem udbud og efterspørgsel. Hvis vi på verdensplan får sat efterspørgslen efter benzin ned, så falder prisen også,” siger Rasmus Helveg Petersen.
Men at reducere CO2 forbruget med 0,8 procent er vel ikke meget ?
“0,8 procent tæller sørme også med. Det er ikke noget, vi sådan kan samle op et andet sted. Jeg synes, vi skal gøre det for CO2 udslippet og for energipriserne. Det er for at genere Putin (den russiske præsident, som har angrebet Ukraine). Forslaget kommer fra det Internationale Energi Agentur. Putins krig lige nu er nærmest selvfinansierende, fordi han har fået så meget højere olieindtægter, at det nærmest kan betale for hans krig.”
Men nu er EU ved at stoppe for olieimporten.
“Det er et marked med verdenspris. Vi skal have verdensmarkedsprisen ned. Det er et spørgsmål om at lade være med købe russisk olie direkte. Det er også et spørgsmål, at han ikke kan sælge det dyrt.”
Hvad med at sætte farten ned til 90 kilometer i timen, så ville vi spare endnu mere?
“Det er også en god idé. Nu vil jeg lige prøve at fordøje de første tal her. Men 100 vil jeg i hvert fald sige.”
Susanne Zimmer (Frie Grønne) er den eneste nordjyske transportordfører i Folketinget. Hun er straks med på at sætte farten ned, også gerne til 90 kilometer i timen på motorvej.
“Måske vil der komme flere i den kollektive trafik. Det er godt for CO2 udledningen. Jeg kan ikke se nogen ulempe ved det”, siger politikeren, som kører i tog mellem København og Nordjylland og i øvrigt har en el-bil, hun ikke bruger så meget.
Besparelsen for den enkelte
Og hvor meget kan den enkelte bilist så spare?
En personbil, som sænker farten fra 120 til 100 kilometer i timen, kan spare knap 10 procent i brændstof.
De ture, der ellers tilsammen ville koste 1000 kroner, vil altså kun koste 900 kroner. På et år kan det blive til en skattefri 1000-lap eller mere for en del pendlere.
Sættes farten ned fra 110 til 100 kilometer i timen, er besparelsen mindre. Så bruges der 4,3 procent mindre brændstof.
Bilisterne har allerede sat farten ned, viser en opgørelse fra marts, sammenlignet med marts sidste år. Det var dog en beskeden reduktion samlet set: 2 kilometer i timen på motorveje med 130 på skiltene.
Svaret fra transportministeren og Vejdirektoratet og ministeren er usædvanligt grundigt for den slags og på tre sider. Læs hele svaret her.
Af Esben Agerlin Olsen