Ihærdige tilhængere og glødende modstandere af en ny motorvej på tværs af Limfjorden fik torsdag en ny redegørelse for, hvor meget det endnu ikke vedtagne eller bevilgede projekt vil påvirke miljøet.
I den opdaterede VVM-redegørelse fra Vejdirektoratet står der blandt andet, at den kommende motorvej kan bygges på otte år, når og hvis pengene – cirka syv milliarder kroner – en dag er bevilget.
Partiernes ordførere blev torsdag orienteret om redegørelsen af transportminister Benny Engelbrecht (S), som i foråret skal forhandle en større plan på plads om veje og infrastruktur i hele landet. Der er ønsker fra hele Danmark, men de blå partier havde også planer om en ny limfjordsforbindelse, da de havde magten.
Ministeren hæfter sig ved, at der ifølge den nye redegørelse bliver mindre støj for naboer til vejen over fjorden. Det er godt.
Derimod er samfundsøkonomien mindre god i den nye redegørelse. Det hæftede modstanderne af projektet sig hurtigt ved, for eksempel byrådsrådsmedlem i Aalborg, Per Clausen, Enhedslisten.
Den dårligere samfundsøkonomi ændrer dog ifølge ministeren ikke på, at Nordjylland trænger til en aflastning af den nuværende limfjordstunnel, som kan proppe til og forsinke både varer og personer.
– Selvom VVM-undersøgelsens samfundsøkonomiske beregning viser en lidt mindre god samfundsøkonomi end beregningerne fra den oprindelige VVM, så ændrer det ikke på behovet for en 3. Limfjordsforbindelse, siger Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse uden at nævne, hvor meget dårligere økonomien er.
Diskussionen om en ny og tredje limfjordsforbindelse har stået på i årevis. Den hidtidige VVM-redegørelse fyldte i mellemtiden 10 år og trængte derfor til en opdatering.
Det er over seks år siden, at der i 2014 blev indgået en politisk aftale om, hvor den nye vej skal gå – hvis der altså findes penge til den. Ruten er lagt over øen Egholm, som forbindes med en tunnel og en bro.
Den nye VVM-redegørelse er i offentlig høring til 30. april.
Af Esben Agerlin Olsen