(Foto fra Folketingets tv, Ole Birk Olesen, LA)
Rasmus Helveg Petersen, radikal transportordfører i Folketinget, fik stor opmærksomhed, da han for en måned siden rejste tvivl om fornuften i en motorvej over Egholm – den tredje limfjordsforbindelse.
“Jeg er bange for, at Egholm-linjen ikke løser problemet med trængsel i tunnelen, og vi derfor vil blive kastet ud i yderligere investeringer senere, og at det ikke er nogen rentabel forrentning, der kommer af de penge, vi bruger på Egholm–linjen,” sagde Rasmus Helveg Petersen.
Han ville forelægge sin tvivl for de andre partier i forliget om den nye vej over Limfjorden. Et ekstra tunnelrør eller noget helt tredje var værd at overveje, mente han. Samtidig lovede han at stå ved det forlig, som Radikale Venstre er med i.
Nu har han forelagt sagen for de andre. Det kom han ikke nogen vegne med, fortæller han. De andre ville ikke være med.
“Jeg står ved forliget”, gentager han uden synlig begejstring.
Et af forligspartierne er Liberal Alliance, hvor tidligere transportminister Ole Birk Olesen er transportordfører i dag. Han tror ikke på, at de radikale kan rokke ved den linje, som er tegnet for den meget længe diskuterede nye motorvej.
Region Nordjylland og de nordjyske kommuner er blevet enige om, hvor vejen skulle gå, påpeger han. Det har partierne i Folketinget arbejdet videre med.
“Hvis Region Nordjylland og de nordjyske kommuner skulle komme på andre tanker, så står vi i en ny situation, men det har jeg end ikke hørt dem antyde. De politikere, som nordjyderne vælger til at styre i Nordjylland, ønsker altså fortsat en linjeføring over Egholm, og det kommer Rasmus Helveg og de Radikale vist ikke til at lave om på,” siger Ole Birk Olesen i en skriftlig kommentar.
Rasmus Helveg Petersen kom heller ikke nogen vegne med at foreslå transportminister Trine Bramsen (S) at få lavet en ny beregning af trafikken.
Vejdirektoratet mener, at trafikberegningerne fra VVM-opdateringen stadig er dækkende. Derfor er det ikke er relevant med en ny konsolideringsrapport, skriver direktoratet i et svar, som transportministeren har sendt videre til den radikale ordfører.
Tidligere på året fik modstanderne lidt medvind, da det kom frem, at anlægsloven ikke bliver vedtaget i år, selv om et bredt flertal af regeringen og de borgerlige partier står bag.
Selv uden Radikale Venstre vil der være flertal for Egholm-linjen, hvis de øvrige partier står fast. Bag forliget om infrastruktur fra juni 2021 står den socialdemokratiske regering, Venstre, Konservative, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og altså Radikale Venstre.
De radikales nordjyske folketingsmedlem Marianne Jelved har – modsat resten af folketingsgruppen – støttet projekt Egholm. Hun stiller ikke op til næste valg. Hendes afløser som kandidat, Christian Friis Bach, sluttede sig til hendes holdning, efter nogen betænkningstid. Han henviser til, at Radikale var med i en politisk aftale fra 2014 om Egholm-linjen.
Jes Lunde, som er radikal rådmand i Aalborg, er imod Egholm-projektet.
Byggeriet skal efter planen gå i gang i 2025 og koste 7 milliarder kroner.
Af Esben Agerlin Olsen