(Kort Vejdirektoratet)
Den årelange diskussion om en ny motorvej over Limfjorden så ud til at være endeligt afgjort, da et bredt socialdemokratisk-borgerligt flertal i Folketinget sidste år aftalte en stor infrastrukturplan, som også omfatter en ny motorvej over øen Egholm ved Aalborg.
Men modstanderne af en såkaldt tredje limfjordsforbindelse, over den naturskønne ø, har haft held til at få sagen til at fylde i den nordjyske valgkamp.
Hvis Folketinget bliver voldsomt forandret ved valget på tirsdag, kan der opstå usikkerhed om, hvornår den allerede udsatte anlægslov for Egholm-forbindelsen bliver vedtaget.
Også deltagere i infrastruktur-aftalen har meldt sig mere eller mindre som modstander – i hvert fald af, at vejen bygges lige nu, som betyder fra 2025.
Et par socialdemokratiske folketingskandidater har signaleret noget andet end partilinjen. Radikale Venstre vil have sat Egholm-planen på pause. Og et par moderater, som kan blive valgt på tirsdag, vil gerne beholde Egholm, som den er.
Den konservative kandidat, tidligere minister Jakob Axel Nielsen afviser at støtte Egholm-linjen. Men han vil gerne have en ny forbindelse over Limfjorden.
S og borgerlige bag aftalen
Bag forliget om infrastruktur fra juni 2021 står den socialdemokratiske regering, Venstre, Konservative, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og altså Radikale Venstre, som vil sætte Egholm på pause.
Nogle af aftalepartier risikerer kraftig tilbagegang ved valget 1. november.
Dansk Folkeparti kæmper i nogle målinger med spærregrænsen. Venstre står til at blive kraftigt reduceret, og Konservative kan ende på valgresultatet fra 2019.
Danmarksdemokraterne, som er stiftet af tidligere venstrepolitiker Inger Støjberg, holder dog fast i den aftalte linjeføring.
“Desuden mener vi, at det er vigtigt, at projektet ikke bliver udskudt, for trafikken er allerede ved at sande til,” siger Inger Støjberg i en skriftlig kommentar til Nordtinget.
To sandsynlige folketingsmedlemmer fra Moderaterne, Kristian Klarskov og Mohammad Rona, er personligt imod en motorvej over Egholm. Partiet som sådan har ikke taget stilling, oplyser Mohammad Rona.
Han siger, at han er “fascineret af Egholm”, hvor han har været med børn.
“Det ville være ærgerligt at køre henover den,” siger kandidaten, som er nummer to på Moderaternes liste i Nordjylland.
Kristian Klarskov, Moderaternes spidskandidat i Nordjylland, vil hellere have en ny forbindelse øst om Aalborg, hvor industrien er.
“Personligt mener jeg ikke, at Egholm er den rette løsning,” siger han.
Trængsel og klima
Diskussionen om en tredje limfjordsforbindelse handler både om, hvorvidt den er nødvendig – og om hvor den i givet fald skal bygges.
Tilhængerne af Egholm-forbindelsen peger på trængslen i den nuværende tunnel under Limfjorden. Vendsyssel risikerer at blive koblet fra resten af landet.
Modstanderne – blandt andre Enhedslisten, Alternativet og Frie Grønne – peger på hensynet til klima og miljø. SF vil gerne have en ekstra tunnel øst for Aalborg.
ANNONCE
I regeringspartiet Socialdemokratiet foretrækker en af kandidaterne, Morten Ryom, at der kommer en tunnel under Egholm. Det er dyrt med tunnel. Men det er jo også dyrt med tunneller til metro og Lynetteholm i København, har Morten Ryom påpeget over for TV2 Nord.
På et valgmøde forleden i Vrå sagde den nordjyske landbrugs- og fødevareminister Rasmus Prehn (S) noget, som blev opfattet som om, at han ønskede en pause for projektet. Men det han mente med “en lille udskydelse” var, at alle infrastrukturprojekter skulle vente lidt, har han senere forklaret.
Den radikale leder Sofie Carsten Nielsen meldte ud i sidste uge, at Egholm-projektet burde sættes på pause, fordi andre opgaver haster.
Radikale Venstre står dog ved forliget, hvis de andre partiet i forliget ikke vil være med til at ændre det, har den nordjyske kandidat Christian Friis Bach understreget.
Af Esben Agerlin Olsen